הפעילות נוצרה מתוך תפיסה כי על בתי הספר להיות מחוברים לנחלים שבקרבתם.
במסגרת זו, כל בית ספר מאמץ מקטע מסוים של נחל ציפורי, פינת חמד או מעיין. אימוץ זה אינו מסתכם בפעולה פיזית בלבד, אלא מהווה זכות חינוכית, בעלת ערך עמוק ומשמעותי. הפעילות יוצרת חיבור של התלמידים אל הנחל, אל ערכי טבע וקיימות, ומעודדת אחריות כלפי הסביבה.
העבודה המשותפת בשטח, תוך מאמץ פיזי, מעצימה את תחושת האחריות האישית והקהילתית של בני הנוער, ומעמיקה את הבנתם בערכים הסביבתיים החשובים לשימור ולקיימות.
מעבר לכך, הפעילות מחזקת מיומנויות של עבודת צוות וגיבוש חברתי ותרומה לקהילה, ומספקת לנוער הזדמנות לתרומה משמעותית לסביבה המקומית ולקהילת אגן ציפורי.
הערכים המרכזיים המובילים את התוכנית כוללים: תושייה, עבודת צוות, הישגיות, מנהיגות, אקטיביות, נתינה, יצירתיות, מחויבות, ושייכות למקום.
בתי הספר והתלמידים הם שותפים מלאים לעשייה במסגרת פרויקט השיקום הלאומי של נחל ציפורי. הפעילות למען הנחל מחזקת את תחושת השייכות והחיבור למקום, ומשפיעה גם על מעגלים רחבים יותר – הורים, תושבי היישוב בו גרים התלמידים, הקהילה המקומית ומטיילים.
דוגמאות לפעילויות במסגרת תוכנית ‘אימוץ מקטע’:
- סימון שביל גישה מבית הספר למקטע ותיוגו בשם בית הספר
- הקמת מרחב חוץ ללמידה, שהייה ובישול
- בניית טאבון סביבתי
- יצירת שילוט ומידע
- הפקת מגדירי חי וצומח
- בניית סוכות מסתור
- הכנת ‘מפה ירוקה’ של האזור
- סיוע לצוות הפרויקט בבירוא של מינים פולשים ומניעת התבססותם מחדש
- הצבת תיבות קינון
- השבת מינים לטבע
- ייצור כדורי זרעים
- יצירת פסיפסים
- הדרכת משפחות באירועים קהילתיים
- אירוח ילדי גנים ושכבות צעירות
- שתילת צמחייה מקומית
- הקמת פינות ישיבה מוצלות
- הובלת סדנאות ופעילויות חווייתיות לתלמידים ולמשפחות
הפעילות נמשכת גם במסגרות החינוך הבלתי פורמלי, בהובלת תנועות הנוער: הצופים, מחנות העולים, הנוער העובד ותנועת הנוער הדרוזי, שלוקחות חלק פעיל בשימור ובטיפוח מרחבי הטבע לאורך הנחלים.
במסגרת זו, בני ובנות הנוער מאמצים מקטעים נבחרים לאורך נחל ציפורי ובאזורים סמוכים, ושותפים בעבודת השטח השגרתית במרחב הנחל הכוללת ניקוי, שיקום, טיפוח ומיגור מיני צמחים פולשים.
במסגרת הפעילות, הם מבצעים מגוון משימות כגון: ניקוי פסולת מהגדות, שיקום שבילים ופעולות נוספות ששומרות על מרחב הנחל ומחזקות את הקשר של הדור הצעיר אליו.
