הועתק!
חזרה אחורה chevron-left-dark

תיירות2 כלכלה מקומית מקיימת ותיירות

כלכלה מקומית מקיימת היא חלק משיקום מרחב נחל בר קיימא. פעילות כלכלית יכולה לפגוע בתהליכי השיקום או לתמוך בהם. כחלק מהעשייה בפרויקט בתחומים השונים, ניתן דגש על עבודה עם יזמים ותושבים על פיתוח תשתיות לפעילות כלכלית מקיימת ומתחשבת בסביבה. במסגרת זו, הפרויקט מלווה חקלאים מתוך רצון להעצים פעילות חקלאות סביבתית אשר תיטיב עם הסביבה ועם התושבים.
בנוסף, כחלק מהתהליכים החברתיים והקהילתיים, אנו שמים דגש על זיהוי כוחות מקומיים ועבודה עמם. מתבצעות הכשרות לקידום פעילות קהילתית אשר תייצר בקרב תושבים ביקושים לפעילות מסוג זה ותאפשר ליזמים להרוויח כלכלית מעשייה זו. פסטיבלים שנתיים המתקיימים במרחב הנחל מאפשרים להביא לכדי ביטוי יוזמות חברתיות, סביבתיות ותיירותיות של תושבי האגן ולייצר חשיפה עבורן.

פעילות נוספת שמקודמת פרויקט שיקום נחל ציפורי היא עשייה תיירותית ויוזמות תיירותיות.

אגן נחל ציפורי הוא בית לעסקים מקומיים רבים, ביניהם אומנים ואמנים, יקבים, מטפלים, בתי בד, עסקי קולינריה ועוד. כחלק מהתפיסה האינטגרטיבית של שיקום הנחל, הפרויקט פועל במטרה לחזק ולקדם תיירות מקיימת השומרת על ערכי הטבע, הנוף והמורשת, תוך יצירת חוויות פנאי מגוונות עבור מבקרים ותושבים. ההתמקדות שלנו היא בתיירות קהילתית ומקומית ובשימור המסורות הייחודיות של קהילות הנחל השונות.
פיתוח הכלכלה המקומית נעשה באמצעות יצירת פורומים מקומיים של תיירנים ותיירניות באגן, המנוהלים על ידי רכזים ייעודיים שפועלים יחד כפורום אגני-מרכזי מקצועי – ליצירת "קהילה של קהילות". הפורומים המקומיים מאפשרים העברת ידע, למידת עמיתים, חיזוק שיתופי פעולה ויצירת סיפור תיירותי-אגני משותף. בנוסף, מתקיימות הכשרות מקצועיות לתיירנים במגוון נושאים והם משולבים באירועים קהילתיים ברחבי אגן הנחל. כל אלו מהווים מכלול המחזק את הקשר בין קהילה, נחל ותיירות. כל התיירנים והיזמים שלוקחים חלק במסגרת כלשהי של פרויקט השיקום מחויבים לפעול בהרמוניה עם הסביבה ולשמור על הנחל. 

single-news-banner-image

מהן המטרות העיקריות בתחום זה?

  1. יצירת ביקושים והיצע ליוזמות כלכליות סביבתיות וחברתיות.
  2. העצמת יוזמות קיימות ושילוב אנשי מקצוע מקומיים בתהליכים שונים, כחלק מפרויקט השיקום.
  3. חיזוק כלכלה מקומית-מקיימת דרך קידום סיורים, אירועים ומפגשי חשיפה המעצימים את העסקים.  
  4. חיזוק זהות מקומית – פיתוח תיירות שמנכיחה ומעצימה תחושת מקום, גאווה וזהות מקומית ומציעה מוצרי תיירות אותנטיים, תוך שמירה על אקולוגית הנחל. 
  5. "קהילה של קהילות תיירנים" – התיירות באגן נחל ציפורי מתנהלת כקהילה, שמספקת תמיכה מקצועית ושיווקית לתיירנים וליזמים, בשיתוף גורמים רבים במרחב.
  6. מזעור חסמים תכנוניים כדי לאפשר פיתוח תיירות מקומית.
תוצר מקורס גבנות. קרדיט: גיא מלל
תוצר מקורס גבנות. קרדיט: גיא מלל

מה אנחנו עושים בפועל? כמה דוגמאות.. 

  • הכשרות לתושבים לקידום פעילות חברתית-סביבתית- כלכלית, כגון מנחים במרחבי טבע, מדריכי כושר במרחב נחל, מובילי סדנאות למלאכות מסורתיות ועוד.
  • הכשרות מקצועיות לתיירניות, תיירנים ויזמים בתחומים שונים, כדי לעודד מוצרי תיירות מקומיים. בין היתר, התקיימו קורסי גבנות, הכנת לחמי מחמצת, ערבית מדוברת, יסודות הכרם והיין, שיווק ויזמות. 
  • הקמנו פורומים מקומיים של תיירנים בכל אגן הנחל, שנפגשים בקביעות, לצד פורום אגני מרכזי שמהווה מקום מפגש לרכזים הפורומים המקומיים ולחיבור בין תיירנים ממקומות שונים באגן.  
  • הכשרות מנהיגות לקידום יזמות סביבתית כגון: 'פודטראק' שמנגיש סיפור ואוכל מקומיים; סדנאות אומנות המפגישות בין נשים יהודיות וערביות במרחב הנחל; הדרכות סביבתיות לקהלי יעד שונים.
  • כחלק מחיזוק ההזדמנויות הכלכליות לנשים באגן, הועבר קורס דבוראות ביודינמית והכנת מוצרי כוורת, בשיתוף עם מיזם Bees for Peace.
  • אנו מובילים אירועים אגניים כדוגמת פסטיבל האביב בציפורי ופסטיבל מלאכות מסורתיות. זאת כחלק מהעבודה הקהילתית ובשותפות עם גופים רבים הפועלים במרחב, תושבים ויזמים מתחומים שונים.
קורס ליקוט פטריות גיא מלל
קורס ליקוט פטריות גיא מלל

שותפים

  • מועצה אזורית עמק יזרעאל
  • זבולון
  • ריינה
  • 19. מעברים בעמק
  • קקל
  • לוגו רשות
  • רושת העתיקות
  • מועצה מקומית זרזיר
  • מועצה מקומית כעביה טבאש חגאגרה Photo
  • המועצה לשימור אתרי מורשת15
  • משרד התיירות
  • מעוף2 Photoroom
  • הרשות לפיתוח גליל

הידעת?

סיור תיירנים
פורומים מקומיים

ישנם מעל 150 עסקי תיירות, תרבות ופנאי ביישובים לאורך אגן הנחל! רובם ככולם מאוגדים תחת הפורומים המקומיים שהקמנו ביישובים: ריינה, ציפורי, הושעיה, אלון הגליל, כעביה-טבאש-חג'אג'רה, חנתון, זרזיר, הרדוף, עדי וראס עלי.